Sloep en Speedboat in een

Amsterdam
 

Deze Nederlandse ondernemers maken van een sloep een speedboot

Na de fiets maakt Meindert Wolfraad ook de oer-Hollandse sloep geschikt voor de Australische markt. 'Met een party-sloep met 45 pk hoef je in Australië niet aan te komen.'

Wolfraad trok in 2008 naar Australië. "Ten eerste omdat het een mooi land is en ik van kitesurfen houd." Maar hij wilde ook beter Engels leren spreken. "En aangezien ik nogal dyslectisch ben, is de beste manier om dat te leren om mezelf onder te dompelen in een taal."

Zo ging het eigenlijk ook met ondernemen, zegt Wolfraad, waarbij hij zichzelf in het diepe smeet door - zonder enige ondernemerservaring - een omafiets te introduceren in Australië.

Meindert Wolfraad: 'Born in Amsterdam, raised in Australia' Met zijn merk Lekker Bikes leerde Wolfraad hoe je een product afstemt op de lokale markt. Zo moeten fietsen in Australië lichter zijn, met meer versnellingen en een sportievere houding om makkelijk de berg op te komen. Die aanpak bleek prima te werken: het bedrijf verdubbelde volgens Wolfraad de eerste 5 jaar zijn omzet en groeit nog altijd zo'n 40 procent per jaar. De omzet bedraagt nu 2 miljoen euro per jaar.

Sloep

Het geld dat de ondernemer zo verdiende besloot hij in een nieuwe markt te steken: sloepen. Speedboten en vissersboten zijn er genoeg in Sydney, constateerde Wolfraad. "Maar mooie, gezellige party-sloepen zie je maar heel weinig, dat kenden ze hier nog niet."

Voor zijn nieuwe onderneming Lekker Boats besloot Wolfraad in zee te gaan met - nota bene - zijn stagiair Daan Meyer, een Nederlandse ontwerper die ook in Australië woont. "Hij was vanuit zijn passie al boten aan het bouwen, dus ik zei, 'Daan, waarom gaan we niet Nederlandse sloepen bouwen - in Nederland - voor de Australische markt'."

Wolfraad en Meyer haalden een vriend uit Hongkong, ook een Australiër, over om te investeren en de eerste Lekker Boat te kopen. Daarvan zijn er tot nu toe 5 verkocht, à 75.000 euro per stuk.

De Australische markt vraagt om een ander design van zo'n 'sloep', want je moet er ook mee door hoge golven kunnen klieven en grotere afstanden mee kunnen afleggen. Wolfraad en Meyer besloten om te gaan voor een stevige en onderhoudsarme, aluminium boot met genoeg pk's, 250 om precies te zijn.

Om de lokale markt op te warmen startten zij in Sydney een taxi-dienst op het water. "Dat vonden mensen fantastisch, varen in een relaxte sloep met een Amsterdamse vlag erop, een Dolby Surround-systeem en een biertje erbij." Ok, dat biertje mocht officieel niet, "maar dat deden we stiekem toch".

Dat biertje kun je op topsnelheid misschien beter nog even dichtlaten. De Lekker Damsko klieft met 80 kilometer per uur door de golven. Met zijn prijskaartje zit de boot in een nichemarkt, maar dan heb je wel een slim uitgedokterd geheel. Met bijvoorbeeld veel opbergruimte, 6 usb-laders zodat de (maximaal 25) passagiers hun smartphone kunnen opladen, bluetooth om draadloos muziek te kunnen luisteren en een in de console geïntegreerde flessenopener.

De doelgroep van de sloep, de Lekker Damsko, bestaat uit mensen die het leuk vinden om ook behalve door de gracht ook eens naar de Waddenzee te koersen. Of laatste stukje van hun reis, bijvoorbeeld van Spanje naar Ibiza, over zee af te leggen.

Het aluminium maakt de boot onderhoudsarm. De meeste kleinere boten zijn gemaakt van polyester, merkt Wolfraad op. "Dat zijn als het ware plastic tuinstoelen die na 15 jaar beginnen te rotten en waar de schroeven uitvallen."

Niet af

Zo'n boot is eigenlijk nooit af, "we zijn continu aan het verbeteren". Zo werkt Lekker nu aan een hybride-aandrijving, zodat je in ieder geval in de gracht muisstil vaart.

Net zo goed als de 'Australische' fiets van Lekker ook aanslaat in Nederland (waar ze worden verkocht als stadsfiets "met Australisch DNA"), creëert Lekker met de 'sloep 2.0' in Nederland ook een nieuwe niche voor zichzelf. "Wij verkopen ijs terug aan eskimo's", zegt Wolfraad half gekscherend. Of er nog meer Lekker-producten in het vat zitten? "Mijn probleem is focus", zegt Wolfraad eerlijk. "Ik heb ontzettend veel ambitie, en wil veel nieuwe dingen doen. Maar je kent de uitdrukking, schoenmaker blijf bij je leest'. Met boten en fietsen ben ik de komende jaren nog wel zoet."